Arad

Importanța vitaminei B6 în organism. Surse alimentare pentru un aport optim

Importanța vitaminei B6 în organism. Surse alimentare pentru un aport optim

Detalii

Categorie
Stil de viata
Modificat
acum 3 saptamani si 5 zile
Vizualizari
86

Voteaza & Distribuie

Prezentare

Vitamina B6 este un compus ale cărui principale beneficii se observă la nivelul sistemului nervos central și metabolismului. B6 (piridoxina) face parte din grupul vitaminelor B și contribuie la sinteza neurotransmițătorilor și în metabolizarea substanțelor nutritive. Vitamina B 6 este solubilă, iar organismul nu poate crea depozite, eliminând surplusul prin urină. În acest articol poți afla care sunt rolurile vitaminei B6 în organism și care sunt sursele alimentare de piridoxină [1].

Rolurile vitaminei B6 în organism


Vitamina B6 este implicată în peste 100 de reacții enzimatice. Unul dintre cele mai importante roluri are legătură cu metabolizarea proteinelor, grăsimilor și carbohidraților, pentru producerea de energie. Dar piridoxina este implicată și în:

  • Funcționarea sistemului imunitar;
  • Dezvoltarea creierului în timpul vieții intrauterine și în sarcină;
  • Sinteza neurotransmițătorilor, inclusiv serotonină și dopamină;
  • Sinteza de hemoglobină [2].

Rolul piridoxinei asupra funcției cerebrale


Piridoxina ajută la sinteza de neurotransmițători și reglează modul în care creierul utilizează energia disponibilă. Unele studii demonstrează că deficitul de vitamina B6 determină declin cognitiv și demență. În același timp, s-a arătat că adulții în vârstă care au o concentrație serică crescută de vitamina B6 se bucură de o memorie mai bună. Există puține dovezi că administrarea unui supliment de vitamina B6 ar îmbunătăți memorie [3]. Pe de altă parte, analiza pentru vitamina B6 este recomandată la persoanele cu risc de deficit, pentru prevenirea complicațiilor.

Vitamina B6 diminuează stările de rău în timpul sarcinii


Unele studii au arătat că administrarea unui supliment de vitamina B6 în timpul sarcinii ameliorează grețurile și vărsăturile în primul trimestru de sarcină. Colegiul American de Obstetrică și Ginecologie recomandă, de altfel, suplimentele de vitamina B6 ca remediu împotriva stărilor de rău [2].

Vitamina B6 reduce efectele poluării


Există cel puțin un studiu care demonstrează că vitamina B6 contribuie la protecția indivizilor împotriva efectelor nocive ale poluării, reducând impactul acesteia asupra epigenomului. Este un element important, dacă ținem cont de faptul că, în 2016, Organizația Mondială a Sănătății raporta că 91% din populația planetei, trăia în zone în care calitatea aerului nu respectă cerințele de calitate [2].

Principalele surse alimentare de vitamina B6


Vitamina B6 este disponibilă într-o mare varietate de alimente, astfel că persoanele cu o alimentație variată și echilibrată au un risc foarte mic de a dezvolta o eventuală carență. Există, totuși, anumite afecțiuni și tratamente medicamentoase care pot crea probleme în ceea ce privește capacitatea de asimilare.

Principalele surse de vitamina B6 sunt:

  • Năutul (o ceașcă de năut conține 1.1 mg B6, corespunzând la 6%% din doza zilnică recomandată;
  • Ficatul de vită;
  • Tonul;
  • Pieptul de pui preparat la grătar;
  • Cartofii;
  • Bananele;
  • Tofu;
  • Nucile;
  • Brânza de vaci;
  • Spanacul [1].

Carența de vitamina B6


Carența de vitamina B6 este rară în țările dezvoltate și survine, în general, ca urmare a unei capacități de absorbție intestinală redusă sau consecutiv tratamentului de durată cu estrogeni, corticosteroizi, anticonvulsivante sau alte câteva clase de medicamente [1]. Carența de vitamina B6 se asociază în general cu carențe și în ceea ce privește alte vitamine din grupul B, mai frecvent B12 și acid folic. Consumul cronic de alcool, hipotiroidismul și diabetul se pot asocia cu o carență de vitamina B6 [2].

Principalele simptome ale carenței de B6 sunt:

  • Neuropatie periferică: amorțeli, furnicături și durere la nivelul mâinilor și picioarelor;
  • Anemie;
  • Convulsii;
  • Depresie;
  • O stare de confuzie;
  • Un sistem imunitar slăbit.

În cazuri severe, carența de B6 poate determina simptome similare pelagrei: dermatită seboreică, inflamația limbii și a buzelor [2]. Vitamina B6 este importantă pentru numeroase procese metabolice. Având în vedere faptul că organismul nu creează rezerve de vitamina B6, aportul alimentar - sau, unde se impune, prin suplimente alimentare - este esențial.


Bibliografie:
  1. medicalnewstoday.com/articles/219662#supplements afisat la 2.06.2022
  2. ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB6-HealthProfessional/ afisat la 2.06.2022
  3. hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-b6/. afisat la 2.06.2022

Sursa foto: shutterstock.com