Arad

Traim ca sa mancam?

Traim ca sa mancam?

Detalii

Categorie
Stiri sanatate
Modificat
acum 2 saptamani si 2 zile
Vizualizari
57

Voteaza & Distribuie

Descriere

Rantasurile, carnea de pui sau de porc prajita sunt delicatese la care multi romani nu vor sau nu pot sa renunte. In timp, toate acestea pot agrava boli de stomac, cum sunt ulcerele si gastritele si chiar cancerele de stomac.
Daca nu poti renunta la prepararea mancarurilor in acest fel, incearca sa urmezi sfaturile unor medici specialisti pentru a avea cat mai putin de suferit.

Exista solutii care sa te ajute sa mai scazi din efectele nocive ale prajelilor: folosirea uleiului de masline, a celui de palmier, controlul temperaturii de prajire sunt doar cateva dintre acestea.

Daca prajesti cartofi, spre exemplu, sau orice contine amidon, apar niste substante cancerigene pentru organism (numite acrilamide). Nu este bine nici sa pastrezi uleiul in care prajesti si sa-l combini cu unul proaspat, pentru ca substantele toxice prezente in uleiul folosit deja vor intra si in cel proaspat adaugat. Ideal ar fi sa schimbi uleiul ori de cate ori prajesti si sa ai grija ca temperatura sa nu nu depaseasca 180 grade C.

Cum iti dai insa seama la ce temperatura a ajuns uleiul? Fii atenta ca din tigaie sa nu iasa fum. Recomandarea specialistilor in alimentatie ar fi sa nu se puna legumele sau orice altceva in acelasi timp cu uleiul. Mai intai, asteapta ca uleiul sa se incinga putin (pana la 180 grade C) si apoi adauga si legumele sau carnea. Dupa cinci-sase folosiri ale friteuzei este mai sanatos sa inlocuiesti uleiul. Pentru prajire, este bine sa se foloseasca tigai teflonate sau sferice si sa se puna putina grasime.

De asemenea, specialistii avertizeaza ca si in urma acestor prajeli se degaja periculoasele substante cancerigene, acrilamidele.
Faina, ca si cartoful, contine amidon, iar substantele toxice se genereaza mai ales atunci cand se foloseste ulei foarte incins. Nici faina, nici bulionul, chiar prajite pentru o perioada scurta de timp in ulei incins, nu sunt o alternativa sanatoasa de preparare a mancarii. Nu inseamna insa ca daca vei praji fara ulei, in vase de teflon, ceea ce prepari este pe deplin sanatos. In acest fel se activeaza insa mai putine substante toxice.

Cercetatorii au constatat ca o portie de mancare prajita poate contine de 500 de ori mai multa acrilamida (substanta cancerigena pentru organism) decat este permisa de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii prin limita maxima de siguranta.

Uleiul de masline, bun la prajit?

Uleiul de masline este un produs definit de unii medicii drept un excelent remediu anti-cancer si anti-infarct. Este foarte bogat in uleiuri nesaturate care au efecte mai ales in prevenirea bolilor cardiovasculare si in stabilizarea raporturilor dintre fractiunile colesterolului (exista doua tipuri de colesterol: HDL – high density lipoprotein – colesterolul bun si LDL – low density lipoprotein – colesterolul periculos, care infunda vasele).

Desi multe persoane il folosesc si la gatit (inclusiv la prajit), pentru a nu-i distruge calitatile este preferabil sa-l utilizati mai mult pentru prepararea salatelor. Cel mai bun insa si cel mai scump ulei de masline este cel obtinut prin presarea la rece a pulpei de maslina, numit si ulei virgin de masline (mai exista si uleiul extra-virgin, are o aciditate foarte mica si este bogat in vitamina E, un excelent antioxidant, care previne cancerul).
Exista si situatii in care un ulei despre care se spune ca este de masline apare, in urma analizei de laborator, ca un ulei care nu contine decat in proportie de 10-20 % ulei de masline, restul fiind de floarea-soarelui, de soia etc. Specialistii nu recomanda tratarea termica a uleiului de masline (folosirea lui la prajit sau gatit), acesta fiind mult mai folositor pentru salate.

Inhalarea fumului, pericol de cancer

Atunci cand iese foarte mult fum, in atmosfera se degaja o substanta foarte periculoasa, acroleina, care este responsabila de aparitia ulcerelor. Cei care muncesc in astfel de medii doar prin inhalarea aerosolilor, fara a manca gogosile sau cartofii prajiti pe care ii prepara, se pot imbolnavi de ulcer, gastrita (considerate uneori boli profesionale) si chiar de cancer.

In mod normal, acolo unde uleiul este folosit de mai multe ori, ar trebui sa se foloseasca un amestec de uleiuri care sunt rezistente la oxidare si pot fi utilizate de mai multe ori.

Chips-urile, periculoase pentru copii

Daca mananci chips-uri te expui acelorasi riscuri? Este o intrebare legitima, mai ales daca ne gandim ca cei mari mari consumatori sunt copiii. Adesea, chips-urile sunt preparate prin imersare in baie de ulei, ceea ce inseamna amdion amestecat cu grasime. Daca grasimea respectiva a fost folosita la mai multe cicluri de prajire, apar peroxizii periculosi despre care am mai vorbit. Amidonul se transforma in acrilamida, iar la unele produse de acest gen s-a constatat o concentratie de acrilamida care a depasit limita admisa de zeci si sute de ori.

Carnea la gratar poate fi periculoasa?

Cum prepari totusi mancarea pentru a avea garantia ca este sanatoasa? Nutritionistii recomanda coacerea, inabusirea, fierberea si prepararea la gratar.

Atentie insa la gratare. Si in urma prepararii carnii pe gratar pot rezulta niste compusi chimici nocivi. Pentru a nu se ajunge aici, trebuie sa fiti atente la tipul de gratar pe care-l folositi si la modul de preparare a carnii. Atunci cand gratarul se face cu lemne sau carbuni, trebuie sa eviti ca grasimea sa cada pe ele si sa ia foc, pentru ca rezulta niste substante periculoase, pe care specialistii le numesc hidrocarburi policiclice aromate. Si acestea sunt cancerigene, daca contamineaza friptura prin arderea grasimilor.

Alte variante de preparare la gratar a mancarii prespun folosirea gratarului cu aer cald sau cu abur (preparare prin inabusire), a gratarului vertical (cel folosit pentru prapararea de saorma sau kebab) sau a celui din fonta. Este foarte bine ca dupa fiecare folosire gratarul sa fie imediat curatat.

O solutie si mai buna de preparare a mancarii la gratar este cea care elimina folosirea focului direct. Este vorba gratare dotate cu o panta speciala, focul nemaintrand in contact direct cu gratarul, ci doar cu acea panta.
Carnea arsa pe gratar contine agenti chimici cancerigeni numiti “pyrolysati". Pentru a limita pericolul, combina gratarul cu un iaurt.

Untura de porc = ateroscleroza

Nici untura nu este o alternativa prea buna de preparare a mancarurilor. Folosirea unturii la prajit genereaza aceiasi peroxizi toxici care apar si atunci cand prajesti in ulei. In plus, untura folosita in alimentatie favorizeaza formarea placilor de aterom, cresterea colesterolului din sange si in consecinta aparitia unor afectiuni ale inimii precum ateroscleroza.

Daca folosesti untura la gatit, medicii iti ofera un mic truc: ca sa impiedici rancezirea ei, atunci cand o topesti adauga ceapa sau suc de ceapa. Aceasta contine substante antioxidante, care franeaza generarea peroxizilor, oferind rezistenta la oxidare.

Sfaturi sanatoase pentru gatit

Uleiul nu trebuie tinut nici la soare, nici la lumina, pentru ca se rancezeste mai repede.
Inainte de a pune legume sau carne la prajit, este bine ca uleiul sa fie incins pana la 180grd.C.
Cum masori temperatura? Ai grija ca din tigaie sa nu iasa fum.
Nu combina uleiul deja folosit cu unul proaspat. Schimba-l in totalitate de fiecare data.
Uleiul din friteuza trebuie inlocuit dupa cinci-sase folosiri, pentru a nu deveni toxic.
Nu inhala fumul care iese din tigaie cand prajesti. Poti face boli grave de stomac si chiar cancer.
Pentru a impiedica rancezirea unturii, cand o topesti adauga ceapa sau suc de ceapa.
Nu distruge calitatile uleiului de masline, prajindu-l. Este preferabil sa-l utilizezi mai mult pentru prepararea salatelor.

Uleiul de palmier este mai bun pentru prajeli decat cel de floarea-soarelui. Acesta este mai rezistent la prajit, este bogat in acizi, nu rancezeste si nu oxideaza.

Unt sau margarina?

Prajirea in unt sau margarina este o solutie la care din ce in ce mai multe gospodine apeleaza, iar nutritionistii inclina clar in favoarea untului natural, insa recomanda folosirea lui la prajit in cantitati mici.

In ceea ce priveste margarina, s-a dovedit ca aceasta este periculoasa mai ales atunci cand este utlilizata pentru prajeli (chiar daca pe ambalaj scrie ca este “imbunatatita? cu vitamine, betacaroten). O alternativa mai sanatoasa pentru prepararea mancarurilor o reprezinta si uleiul de palmier. Acesta este mai rezistent la prajit, rancezeste si oxideaza mai greu. Uleiul de palmier este insa si putin mai scump.